Erityisopetus ja oppimisen tuki
Syyt oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeeseen voi liittyä esimerkiksi lukemiseen, kirjoittamiseen tai matematiikkaan. Tuki pyritään tarjoamaan oppilaalle omassa koulussa erilaisin joustavin järjestelyin.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen merkitsee yhteisöllisiä ja oppimisympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista.
Tavoitteena on tarjota oppilaalle oppimisen ja koulunkäynnin tukea riittävän varhain, joustavasti ja suunnitelmallisesti. Tuki suunnitellaan yhteistyössä opettajien, huoltajien ja oppilaan kanssa sekä tarvittaessa monialaisessa asiantuntijaryhmässä.
-
Tuki halutaan järjestää selkeämmin ja yhdenvertaisemmin kaikille oppilaille.
-
Aiempi kolmiportainen malli (yleinen, tehostettu, erityinen tuki) on korvattu uudella tukimallilla, joka painottaa ryhmässä annettavaa tukea ja yksilöllistä apua tarpeen mukaan.
-
Tavoitteena on vahvistaa inklusiivisuutta, eli että jokainen oppilas voi opiskella omassa ryhmässään mahdollisimman pitkään.
-
Tukea annetaan koko ryhmälle osana opetusta.
-
Esimerkiksi erityisopettaja voi työskennellä yhdessä luokanopettajan kanssa.
-
Tämä tuki ei vaadi erillistä päätöstä.
-
Jos ryhmäkohtainentuki ei riitä, oppilas voi saada oppilaskohtaista tukea.
-
Tällöin tehdään hallintopäätös ja laaditaan tukisuunnitelma.
-
Tuki voi sisältää esimerkiksi pienryhmäopetusta, avustajapalveluita ym.