Työllistymisen monialainen edistäminen (TYM)

Työllistymistä edistävä monialaisen tuen yhteistoimintamalli auttaa sinua työllistymään, jos tarvitset laaja-alaista tukea. Palvelun tavoitteena on poistaa työllistymisen esteitä, jotka liittyvät esimerkiksi elämäntilanteeseen, terveydentilaan, työ- ja toimintakykyyn sekä osaamiseen ja ammattitaitoon.

  • Mikä on TYM?

    TYMissä työllisyyspalvelut, Lapin hyvinvointialue ja Kela tekevät yhteistyötä monialaista tukea tarvitsevien työnhakijoiden kanssa. Tavoitteena on edistää työnhakijoiden työkykyä ja työllistymismahdollisuuksia.

  • Kenelle TYM on tarkoitettu?

    Voit olla TYMin asiakas, jos olet työtön työnhakija ja

    1. työ- ja toimintakyvyssäsi on työllistymiseen vaikuttavia asioita tai elämässäsi on muita haasteita.
    2. työllistymistäsi voidaan edistää yhteensovittamalla työvoimaviranomaisen, hyvinvointialueen ja Kelan palveluja.
  • Palvelutarpeen arviointi

    Asiakkuus TYMissä alkaa palvelutarpeittesi selvittämisellä. Selvityksessä tilannettasi tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja sen pohjalta tehdään suunnitelma, miten työkykyäsi ja työllistymistäsi pyritään edistämään.

  • TYM-asiakkaan palvelut

    Suunnitelmassa sovittuja työvoima-, sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluja ja muita mahdollisia palveluja tarjotaan sinulle TYMissä yhden luukun periaatteella yhteistyössä kumppanuusverkoston kanssa.

  • Suunnitelman seuranta

    Seuraamme suunnitelmasi toteutumista ja päivitämme suunnitelman yhdessä sinun kanssasi kolmen kuukauden välein. Tavoitteenamme on työllistymisesi edistäminen ja sinun etenemisesi askel askeleelta omalla työllistymispolullasi.

  • Miten pääset TYM-palveluun?

    Ota yhteys työvoimaviranomaiseen ja kysy, onko sinut mahdollista ohjata työllistymistä edistävän monialaisen tuen yhteistoimintamallin palveluihin.

    Myös hyvinvointialueesi tai Kela voi ohjata sinut palveluihin. Asiakkuus TYMissä ei edellytä työttömyyden pitkittymistä vaan se voi alkaa jo ensimmäisenä työttömyyspäivänä.

Asiointi

  • Sähköinen asiointi

    Työ­mark­ki­na­to­rin Asioin­ti-osio

    Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa voit ilmoittautua työnhakijaksi, ilmoittaa muutoksesta työhaussasi tai jättää yhteydenottopyynnön.

    Siirry Asiointi-osioon (Työmarkkinatori.fi)

  • Yhteydenotot

    Voit varata palveluajan joko soittamalla työllisyysalueen yhteysnumeroon tai lähettämällä sähköpostia työllisyysalueen sähköpostiosoitteeseen: