Löydy paremmin verkosta ottamalla nämä 5 helppoa askelta
Sodankylän reittihankkeissa tuotetaan luontokohteista ja ulkoilureiteistä digitaalista sisältöä, jolla alueen vetovoimaisuutta lisätään. Lue tästä, miten varmistat, että samalla myös yrityksesi löydetään.

Sodankylä tarjoaa upeita elämyksiä luontomatkailijoille ympäri vuoden. Alueen yritysten, palveluiden ja vetovoimatekijöiden on kuitenkin löydyttävä helposti niistä kanavista, joita matkailijat käyttävät suunnitellessaan lomaansa. Sodankylän ja Pyhä-Luoston alueen reitistöhankkeiden myötä digitaalinen tieto Sodankylän luontokohteista ja reiteistä paranee merkittävästi – samaan aikaan olisi hyvä päivittää myös oman yrityksen tarjoamat palvelut ja tuotteet digitaaliselle tarjottimelle.
Näillä viidellä helpolla askeleella varmistat, että asiakkaat löytävät sinut jo silloin kun he harkitsevat matkaa alueelle.
1. Tarkista digitaalinen kokonaiskuva
Aloita tarkistamalla yrityksesi digitaalinen näkyvyys yksinkertaisella hakutestillä: kirjoita yrityksesi nimi hakukoneeseen (esim. Google) ja katso, mitä tuloksia saat. Tarkista, löytyvätkö yhteystietosi, kuten osoite, puhelinnumero, sähköposti ja varauskalenteri. Varmista myös, että aukioloaikasi, verkkosivusi ja sosiaalisen median kanavasi ovat ajan tasalla. Katso läpi myös kuvat ja pohdi, ovatko ne riittävän tuoreita, houkuttelevia ja informatiivisia.
Vinkki: Astu asiakkaan kenkiin ja mieti, mitä itse haluaisit tietää yrityksestäsi loman suunnitteluvaiheessa. Ovatko yrityksesi tiedot tähän verraten helposti löydettävissä ja riittävän houkuttelevia?
2. Luo Google-yritysprofiili ja pidä se ajantasaisena
Google-yritysprofiili (Google Business Profile) on yksi helpoimmista tavoista varmistaa, että asiakkaat löytävät yrityksesi Googlen hakutuloksissa ja Google Mapsissa. Tämä on ensimmäinen paikka, josta matkailijat usein etsivät tietoa palveluista ja kohteista.
Miksi se on tärkeää? Google-profiilin avulla asiakkaat näkevät heti yrityksesi sijainnin, aukioloajat, kuvat ja arvostelut. Päivittämällä profiilisi pidät huolen siitä, että asiakkaasi löytävät luotettavaa tietoa oikeista kanavista.
Miten sinne pääsee? Rekisteröidy Google yritysprofiili -sivustolla, täytä yrityksesi tiedot ja vahvista sijaintisi. Prosessi on nopea ja ilmainen, mutta vaikutukset näkyvyyteen ovat merkittäviä.
Tästä pääset luomaan yritystilin
3. Vie yrityksesi Outdooractive-palveluun
Jos tarjoat palveluita luontomatkailijoille, Outdooractive on tärkeä alusta, jolla kannattaa näkyä. Alusta kokoaa yhteen tiedot reiteistä, majoituksista ja aktiviteeteista, ja sen käyttäjäkunta kasvaa niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Miksi se on tärkeää? Outdooractive on suosittu luontomatkailijoiden keskuudessa, jotka etsivät reittejä ja aktiviteetteja suoraan alustalta. Kun yrityksesi on mukana, matkailijat löytävät sinut helpommin ja näkevät palvelusi osana reittien yhteyteen liitettyjä tietoja – helpoimmillaan tämä onnistuu lisäämällä yrityksen perustiedot, houkutteleva kuva ja ohjaus omille kotisivuille. Tällöin Outdooractive ei vaadi kovinkaan tiuhaan päivityksiä.
Miten sinne pääsee? Voit luoda ilmaisen yritystilin Outdooractiven sivulla ja lisätä yrityksesi palvelut ja reitit suoraan alustalle. Näin asiakas voi löytää sinut jo suunnitellessaan käyntiä luontokohteessa.
Vie yrityksesi luontomatkailukartalle tekemällä Outdooractive -yritystili
4. Näy kansainväliselle asiakkaalle lisäämällä tietosi maksuttomaan Visit Finlandin DataHubiin
Visit Finlandin DataHub on keskeinen työkalu, jos haluat parantaa yrityksesi näkyvyyttä sekä kotimaisten että kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Kun rekisteröidyt DataHubiin ja lisäät tietoja yrityksestäsi ja palveluistasi sinne, yritys- ja tuotetietoa haetaan rajanpinnan kautta moniin eri kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkosivuille ja B2B-kanaviin, alueellisille verkkosivuille, kaupallisille toimijoille ja moniin muihin kanaviin.
Miksi se kannattaa? DataHubin kautta saat tuotteesi nähtäville useisiin digitaalisiin kanaviin, joita sekä matkailijat että matkanjärjestäjät käyttävät matkoja suunnitellessaan. Tämä lisää mahdollisuuksiasi erottua ja tuo sinulle uudenlaista näkyvyyttä.
Miten sinne pääsee? Rekisteröidy Visit Finlandin verkkosivuilla ja lisää yrityksesi tiedot DataHubiin. Voit lisätä matkailualaan liittyviä tuotteita, kuten majoitus-, ravintola- ja kuljetuspalveluita, aktiviteetteja, elämyksiä, nähtävyyksiä, kohteita, vuokratiloja ja -välineitä sekä tapahtumia. Kannattaa panostaa houkutteleviin teksti ja kuvasisältöihin, jotta yrityksesi näkymä on mahdollisimman selkeä ja houkutteleva.
Klikkaa tästä ja vie tietosi DataHubiin
5. Tavoita pyöräilevä asiakas ja hanki itsellesi Tervetuloa pyöräilijä -tunnus
Pyörämatkailu on kasvava trendi, ja Sodankylän läpi kulkee jo kaksi EuroVelo-reittiä. Suomessa kasvava into työsuhdepyöräilyyn tuo lieveilmiönä myös uudenlaisia pyöräilijöitä, jotka pakkaavat pyörän lomamatkoillekin mukaan.
Miksi se on tärkeää? Bikeland.fi tuo kaikille Suomessa liikkuville pyöräilijöille kootusti tietoa pyöräily-ystävällisistä palveluista ja siksi siellä kannattaa olla näkyvillä. Hakemalla Tervetuloa pyöräilijä -tunnuksen viestit asiakkaille, että yrityksesi on pyöräily-ystävällinen ja valmis palvelemaan pyörällä liikkuvia asiakkaita.
Miten sinne pääsee? Rekisteröidy Bikelandin sivuilla ja hae Tervetuloa pyöräilijä -tunnusta täyttämällä kriteerit. Sivustolta löydät myös todella monipuolisesti tietoa pyöräilijöistä ja pyörämatkailijoista.
Haluatko osaksi Tervetuloa Pyöräilijä -verkostoa?
Nyt jos koskaan kannattaa laittaa digitaalinen näkyvyys kuntoon!
Sodankylän kunnan reittihankkeissa tuotetaan Outdooractive-alustalle laaja-alaista tietoa alueen kohteista ja reiteistä. Alustalta löytyy jo pääosin Pyhä-Luoston ja Pohjois-Sodankylän vetovoimaisia kohteita, joskin palveluita kansallispuistojen naapurustosta puuttuu vielä. Alustalle viedään myös kirkonkylän kohteita, ja olisikin äärimmäisen tärkeää saada yritysten palvelut kytkettyä reitteihin. Yritykselläsi on nyt mainio mahdollisuus olla osa tätä kehitystä ja näyttäytyä vetovoimaisena kohteena myös muissa kanavissa. Kun kiinnostus aluetta kohtaan kasvaa, matkailijat etsivät aktiivisesti myös palveluita ja elämyksiä reittien ja luontokohteiden yhteyteen.
Reittihankkeet ovat saaneet rahoituksen Lapin liitolta (oikeudenmukaisen siirtymän) JTF-rahastosta ja ovat Euroopan unionin osarahoittamia.
Lue lisää hankkeista täällä:
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -investointihanke
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -suunnitteluhanke
Sodankylän lähireittien kehittäminen