Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -hankkeet nostivat matkailuinfran uudelle tasolle
Pyhä-Luoston matkailualueen pitkäjänteistä kehittämistä edistettiin vahvasti vuosina 2024–2025 kolmen hankkeen muodostamassa kokonaisuudessa. Hankkeissa toteutettiin laajoja uudistuksia reitistöihin, opastukseen ja reitteihin liittyvään viestintään. Uudet reitit, opasteet ja digitaaliset palvelut parantavat alueen saavutettavuutta ja matkailukokemusta ympäri vuoden sekä vahvistavat matkailuelinkeinon ja yritystoiminnan kehittämisedellytyksiä.
Reitistöjen rooli korostuu matkailun kehittämisessä
Luontomatkailubuumin siivittämänä Pyhä-Luoston alueella matkailu on kasvanut voimakkaasti viimeisen yli kymmenen vuoden ajan. Tämä käy ilmi muun muassa Metsähallituksen teettämästä Pyhä-Luoston kansallispuiston kävijätutkimuksesta (2022-2023) sekä Visitory Oy:n Visit Pyhä-Luosto ry:lle tuottamista matkailutilastoista: sekä kansallispuiston käyntimäärät (203 600 käyntiä vuonna 2022) että rekisteröityjen yöpymisten määrä (226 000 yöpymistä vuonna 2024) on lähes tuplaantunut, ja matkailun liikevaihto on kivunnut 32 miljoonasta eurosta 48 miljoonaan euroon. Pyhä-Luosto onkin tällä hetkellä yksi voimakkaasti kasvavista matkailualueista Lapissa.
Luontomatkailukohteissa reitistöt ovat tärkein ja käytetyin resurssi – niille suuntaa suurin osa Pyhä-Luostonkin alueella vierailevista kotimaisista ja kansainvälisistä asiakkaista. Laadukkaat reitistöt toimivat myös veto- ja pitovoimatekijänä nykyisille ja tuleville vakituisille asukkaille. Matkailijamäärien kasvuun sekä reitistöjen monipuolistamisen tarpeeseen on vastattu alueen kuntien eli Sodankylän, Pelkosenniemen ja Kemijärven yhteistyönä Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -hankekokonaisuudessa, johon sisältyi kuntien yhteinen suunnitteluhanke sekä Sodankylän ja Pelkosenniemen kuntien investointihankkeet.
”Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelmakauden rahoitushaussa oli harvinainen mahdollisuus saada hankerahoitusta sekä reitistöjen suunnitteluun että investointeihin, ja se haluttiin yhteistuumin hyödyntää”, kertoo Sodankylän kunnan matkailukoordinaattori Marjo Harjula parin vuoden takaisesta hankkeiden hakuvaiheesta.
Reitistö- ja opastussuunnittelu sekä sisällöntuotanto suunnitteluhankkeen keskiössä
Suunnitteluhankkeessa nimensä mukaisesti tuotettiin reitti-infraa koskevia suunnitelmia: reitistöjen Master Plan -työ ja opastussuunnitelma, joiden toteuttamisesta vastasi Allegra Nordics Oy. Niillä ohjataan tulevia reitistöjen kehittämistoimenpiteitä ja niihin liittyviä investointeja, joilla Pyhä-Luoston tapauksessa pyritään kehittämään ympärivuotista matkailua sekä reitistöjen kestävyyttä ja turvallisuutta. Master Plan -suunnitelma sisältää reitistöjen kehittämisen ja rakentamisen periaatteiden lisäksi muun muassa yksityiskohtaiset reittisuunnitelmat ennalta määritellyistä reiteistä tai reittialueista, jotka jo hankesuunnitteluvaiheessa tunnistettiin potentiaalisiksi kehityskohteiksi alueen matkailutoimijoiden ja -kehittäjien keskuudessa. Lisäksi saatiin ehdotuksia täysin uusista reiteistä ja reittialueista. Opastussuunnitelmassa puolestaan on suositukset opastuksen käytännön toteutuksesta koko Pyhä-Luoston alueen ulkoilureittien jokaisella opastuspisteellä, joita on yhteensä noin 800 kappaletta. Opastussuunnitelma yhtenäistää alueen opastusta ja sen logiikkaa sekä selkeyttää reiteillä liikkumista ja parantaa turvallisuutta.
Yhtenä työpakettina hankkeessa oli opasteiden graafinen suunnittelu, mikä sisälsi info- ja lähtöpisteopasteiden, tienvarsi- ja tervetulokylttien sekä reittien varrella olevien opasteiden visuaalisen ilmeen ja tietosisällön suunnittelun. Opasteista haluttiin tehdä mahdollisimman informatiivisia ja kansainvälistä käyttäjäkuntaa palvelevia, ja lisäksi kiinnitettiin huomiota opasteiden löydettävyyteen. Graafisen suunnittelun toteutti Konsti&Taito.
”Pyhä-Luoston asiakaskunta on yhä kansainvälisempi, ja kysyntä erilaisille reiteillä kasvaa. Laadukkaat reitistöt ja selkeä, informatiivinen opastus ovat avainasemassa siinä, millainen matkakokemus asiakkaalle syntyy, joten on todella hienoa, että olemme saaneet hankkeessa näitä edistettyä”, Visit Pyhä-Luosto ry:n toiminnanjohtaja Anu Summanen kiittelee.
Suunnitteluhankkeessa kehitettiin myös digitaalista opastamista tuottamalla reittikuvauksia sekä valokuva- ja videotuotantoja Master Plan -suunnitelman reiteistä sekä muutamasta valitusta Pyhän ja Luoston lähireiteistä. Pyhä-Luostolla reittitietoalustoina toimivat muun muassa Outdooractive- ja luontoon.fi-palvelut, joihin reittijäljet ja -tiedot on hankkeessa tuotettu. Tekstisisältöjä täydennettiin perinteisillä valokuvilla ja videoilla sekä 360 asteen tuotannolla, ja materiaalia saatiin niin talvi-, kesä- kuin ruskamaisemistakin. Kuvauksissa retkeiltiin ja pyöräiltiin yhteensä 12 eri reitillä ja taltioitiin eri vuodenaikojen väriloistoa ja niiden tuomaa tunnelmaa. Valo- ja videokuvausten tuotannosta vastasi Flatlight Creative Oy.
360 asteen tuotannot ovat toistaiseksi melko vähän käytetty tapa luontomatkailukohteiden esittelyssä ja markkinoinnissa, mutta ne mahdollistavat mielenkiintoisen ja informatiivisen tavan tutustua vaikkapa juuri reitteihin. Kota Collective Oy:n toteuttamassa 360-tuotannossa kuvattiin yhteensä 13 eri videota, joista neljä on opastettuja virtuaaliretkiä. Videoiden ansiosta Pyhä-Luoston luontoelämyksistä pääsevät nauttimaan myös he, joille reiteillä liikkuminen ei ole mahdollista esimerkiksi liikuntaesteisyyden vuoksi. Lisäksi reittien kohokohdista saatiin 360-valokuvia, joiden avulla niihin voi tutustua normaaleja valokuvia kattavammin.
Hankkeessa tuotettuja videoita voi katsella esimerkiksi Pyhä-Luoston Youtube-kanavalla, jonne videoita lisäillään talven mittaan.
Suunnitelmat käytäntöön investointihankkeilla
Sodankylän ja Pelkosenniemen kunnat toteuttivat lisäksi investointihankkeet, joissa rakennettiin tai kunnostettiin reittejä ja hankittiin opasteita. Suunnitteluhankkeen Master Plan -työssä saatiin yksityiskohtaiset suunnitelmat ennalta määriteltyjen reittien toteutuksesta, ja opastesuunnittelun työpaketissa valmistui aineistot opasteiden hankintaa varten.
Sodankylän investointihankkeessa rakennettiin Luostolle kaksi täysin uutta, ympärivuotiseen käyttöön soveltuvaa reittiä: 1,2 kilometrin mittainen Auroralammen reitti ja 2,5 kilometriä pitkä reitti Kantapäävaaraan. Lisäksi tehtiin uudet lumikenkäreitit Ukko-Luostolle, Orresokalle ja Kantapäävaaran alueelle. Luostolta Torvisen Majalle kulkevan alareitin linjausta puolestaan muutettiin niin, että se soveltuu nyt myös talvipyöräilyyn.
Pelkosenniemen investointihankkeessa keskityttiin tiettyjen reittien kunnostamiseen: Pyhäjärvi-Suvanto -maastopyöräreitillä asennettiin pitkospuita kosteille osuuksille, ja Kiimaselän kesäreitillä tehtiin sorastuksia niin ikään kosteissa ja tulvivissa kohdissa. Rykimäkeron P-paikan ja Koparan välinen Rykimäselän latuosuus kunnostettiin myös kesäkäyttöön sopivaksi. Suunnitteluhankkeen Master Plan -työssä yhdeksi uudeksi potentiaaliseksi kesäreitiksi tunnistettiin Rykimäkero P – Kiimavaara osuus, mikä on aiemmin ollut vain talvikäytössä latuna. Sodankylän ja Pelkosenniemen yhteistyönä myös tämä osuus saatiin muutettua kesäreitiksi asentamalla pitkospuita muutamaan kohtaan. Tähän ei tosin käytetty hankerahaa, vaan urakat tehtiin kuntien omana työnä.
Investointihankkeissa toteutettaville reiteille hankittiin myös opasteita, kuten karttatauluja, reittimerkkejä sekä SFS 4424:2020 Ulkoilun ja liikunnan merkit -standardin mukaisia viitta- ja symboliopasteita. Lisäksi alueen muutamille lähtöpisteille hankittiin info- ja karttatauluja, alueelle johdattavat tienvarsikyltit päivitettiin uuden ilmeen mukaisiksi ja muutamien P-alueiden infotaulut uusittiin. Uudet opasteet ovat suunnitteluhankkeessa toteutetun opastussuunnitelman mukaisia.
Seuraavana keskeisenä toimenpiteenä opastekannan uusiminen
Hankekokonaisuuden edetessä konkretisoitui koko Pyhä-Luoston alueen reitistöjen opastuksen nykytilan moninaiset ongelmat – opasteita on monen näköisiä ja eri materiaaleista valmistettu, opastuksen logiikka ja yhteneväisyys vaihtelevat huomattavasti, ja monin paikoin opastus on jopa harhaanjohtavaa, kulunutta tai puutteellista. Hankkeiden loppuseminaarissa Luostolla 7.11.2025 enemmistö osallistujista olikin sitä mieltä, että seuraava keskeisin toimenpide Pyhä-Luoston reitti-infran kehittämiseksi on opastekannan uusiminen hankkeessa toteutetun opastussuunnitelman mukaiseksi. Samaa mieltä ovat useat alueella toimivat yritykset sekä palautteiden perusteella monet asiakkaatkin.
”Opasteiden uusiminen on reitin sijainnista riippuen kuntien tai Metsähallituksen vastuulla. Turvallisuutta ja käyttäjäystävällisyyttä lisäävän opastuksen suunnittelu on nyt tehty suunnitteluhankkeessa, ja muutamilla reiteillä se on saatu hankkeiden avulla jo toteutettuakin. Lähivuosille onkin tärkeä budjetoida tai hakea rahoitusta prosessin loppuun saattamiseksi koko alueella”, toteaa suunnitteluhankkeen projektipäällikkö Mari Saastamoinen.
Kiitokset!
Sodankylän ja Pelkosenniemen kuntien, Kemijärven kaupungin sekä Visit Pyhä-Luosto ry:n edustajista koostuva hankkeen työryhmä haluaa kiittää myönteisestä rahoituspäätöksestä hankkeiden rahoittajia. Erityisesti haluamme kiittää kaikkia hankekokonaisuudessa mukana olleita sidosryhmiä ja asiantuntijoita sekä muutoin hankkeiden toimenpiteisiin osallistuneita tahoja, kuten yrittäjiä ja paikallisia, arvokkaasta panoksesta ja yhteistyöstä hankkeiden toteutuksessa!
Tutustu hankkeiden tuotoksiin ja rakennettuihin/kunnostettuihin reitteihin:
- Reitit Outdooractivessa:
- Auroralammen ympärivuotinen reitti 1,2 km
- Kantapäävaaran lumikenkäreitti 5,2 km
- Kantapäävaaran talvipyöräilyreitti 5 km
- Kantapäävaaran kesäreitti 5 km
- Ukko-Luoston lumikenkäreitti 8,4 km
- Orresokan lumikenkäreitti 7,8 km
- Luosto – Torvisen Maja talvipyöräilyreitti 8,2 km
- Rykimäselän maastopyöräilyreitti 26,5 km
- Luosto – Rykimäkero P – Kiimavaara – Luosto maastopyöräilyreitti 15,4 km
- Peurakeron kierros -maastopyöräilyreitti 23,6 km
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -hankkeita rahoittaa Lapin liitolta (oikeudenmukaisen siirtymän) JTF-rahastosta ja ovat Euroopan unionin osarahoittamia.
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -suunnitteluhankkeen budjetti on 307 411 € ja tukiprosentti on 80 %. Hankkeen hallinnoijana toimii Sodankylän kunta, ja toteutuksessa ovat mukana lisäksi Pelkosenniemen kunta ja Kemijärven kaupunki.
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle reitistöjä kehittämällä -investointihankkeen budjetti on 124 846 € ja tukiprosentti. 70 %. Hankkeen hallinnoijana ja toteuttajana toimii Sodankylän kunta.
Ympärivuotista nostetta Pyhä-Luostolle – Pelkosenniemen investointihankkeen budjetti on 68 310 € ja tukiprosentti 70 %. Hankkeen hallinnoijana ja toteuttajana toimii Pelkosenniemen kunta.
Lisätietoja:
Marjo Harjula
matkailukoordinaattori, Sodankylän kunta
puh. 040 5656 967
marjo.harjula@sodankyla.fi
Teemu Julkunen
Suunnitteluinsinööri, Sodankylän kunta, tekniset palvelut
teemu.julkunen@sodankyla.fi
p. 040 1533 985
Sari Niemi
Elinvoimajohtaja, Pelkosenniemen kunta, elinvoimapalvelut
sari.niemi@pelkosenniemi.fi
p. 040 480 9187

