Takaisin
 16.5.2022
uutiskuva

Kiireettömään tai kiireelliseen hoitoon hakeutuessa suositellaan hyödyntämään terveydenhuollon sähköisiä kanavia, Sopukan puhelinnumeroissa muutoksia 16.5. alkaen

​Sodankylän Hyvinvointikeskus Sopukan sähköisiä terveyspalveluita on lisätty entisestään. Asiakkaita kannustetaankin käyttämään ensisijaisesti sähköisiä asiointikanavia silloin, kun he hakeutuvat sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle tai päivystykseen.

Esimerkiksi oirearvion tekeminen Omaolo-palvelussa nopeuttaa asiakkaan ohjautumista oikealle työntekijälle Sopukassa. Omaolon kautta ammattilaiset saavat paremmat ennakkotiedot asiakkaasta, jolloin asioita ei tarvitse selittää moneen kertaan. Palvelun käyttö säästää myös asiakkaan aikaa puhelimessa jonottamiselta tai jopa turhilta hoitokäynneiltä.

Hoitoon voi hakeutua käyttämällä esimerkiksi seuraavia ympäri vuorokauden käytössä olevia sähköisiä kanavia:

  • Omaolo.fi-palvelussa voit hakeutua hoitoon ja välttää puhelimessa jonottamisen. Omaolossa voit tehdä oirearvion yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa koskien ja vastauksena saat Sopukan ohjeet, joiden mukaan toimia. Omaolon tulokset voi lähettää ammattilaiselle, joka vastaa Omaolon kautta lähetettyyn oirearvioon tai sähköiseen yhteydenottoon. Palvelu on käytössä ympäri vuorokauden ja viesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-14 kahden tunnin sisällä ja muutoin viimeistään seuraavana arkiaamuna. 
  • Terveydenhuollon sähköinen asiointi –palvelussa voit mm. varata ajan koronarokotuksiin, sydänfilmiin, kuulontutkimukseen, äitiysneuvolan ensikäynnille sekä lapsen 5-vuotisneuvolatarkastukseen.
  • Virtu.fi-palvelussa voit myös asioida, lähettää tietoa, kysyä neuvoa ja tavata etänä työntekijän. Virtu kokoaa eri palveluntuottajien tuottamia sote-palveluita yhteen paikkaan.
  • Hae apua -napin avulla voit varata keskusteluaikaa mielenterveyspalveluihin, kysyä neuvoa, ohjausta tai pohtia arjen haasteita ammattilaisen kanssa. Sinut ohjataan tarvittaessa eteenpäin oikealle auttajataholle.

Sopukan puhelinnumeroissa muutoksia 16.5. alkaen – akuutti- ja kiireetön vastaanotto jatkossa samassa puhelinnumerossa

Sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle sekä päivystykseen voi edelleen olla yhteydessä myös puhelimitse, vaikka ensisijaisesti kannustetaankin käyttämään sähköisiä asiointikanavia.

Sopukan puhelinnumeroissa tapahtuu muutoksia maanantaista 16.5.2022 alkaen. Jatkossa akuutti- ja kiireettömällä vastaanotolla on käytössä yksi yhteinen hoidon tarpeen arvioinnin puhelinnumero 020 692 881. Samaan numeroon soitetaan sekä kiireellisessä että kiireettömässä hoidon tarpeessa. Numeroon voi soittaa myös reseptien uusimista ja muuta sairastamiseen liittyvää asiointia varten.

Numerossa on takaisinsoittopalvelu, eli jos numeroon ei vastata, etkä halua jäädä jonottamaan, voit jättää takaisinsoittopyynnön ja sinulle soitetaan takaisin. Suosittelemme jättämään takaisinsoittopyynnön.

Maanantaista 16.5. alkaen lääkärien ja hoitajien vastaanottopuhelinnumero (020 692 884) ei ole enää käytössä. Poistuvaan numeroon tulee nauhoite, joka ohjaa asiakasta soittamaan oikeaan numeroon.


Päivitetty: 7.11.2018 22:05