Takaisin
 8.1.2020

Hyvinvointikeskus Sopukka suunnannäyttäjänä todelliselle sote-integraatiolle

Vastavalmistunut uusi hyvinvointikeskus Sopukka Sodankylässä on uuden sukupolven sote-keskus, jossa uusimmat terveydenhuollon teknologiat tukevat paikan päällä tapahtuvaa asiakaspalvelua.

Hyvinvointikeskus toimii suunnannäyttäjänä todelliselle sote-integraatiolle, jossa asiakkaita pyritään palvelemaan yhden luukun periaatteella. Palveluja voidaan toimialariippumattomasti tarjota keskuksen sisällä ristiin hyödyntämällä eChat-palvelua. Ensivaiheessa eChat -palvelu otetaan käyttöön perhekeskuksen asiakkaille. Ratkaisu helpottaa myös hyvinvointikeskuksen työntekijöiden arkea nivomalla yhteen osaaminen siten, että asiakasta voidaan osaamisen näkökulmasta palvella mahdollisimman laajasti jo ensikäynnillä. 

Tavoitteena on myös pitkällä aikavälillä tuoda mm. osa erikoisairaanhoidon konsultaatioista osaksi keskuksen toimintaa, jolloin asiakkaan ei aina tarvitse matkustaa esimerkiksi Rovaniemelle asti saadakseen vastauksen kysymykseensä.

  • Tuomalla mm. päihdelääkärin, lastenlääkärin tai diabeteslääkärin (sisätaudit) osaamiset keskukseen etäratkaisuja hyödyntämällä, voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä sekä asiakkaille, että itse hyvinvointikeskukselle. Mitään ei ole lyöty lukkoon, mutta mahdollisuutta tuottaa palveluja minuuttipohjaisesti julkisen sektorin sisällä selvitetään yhteistyössä mm. eChat -palvelun tuottavan FCG Flowmedikin kanssa, kertoo Sodankylän johtava lääkäri Minna Jokinen.
  • Meillä on mm. länsinaapurista kokemuksia siitä, että ellei palveluja ja olemassa olevia resursseja hyödynnetä julkisen sektorin sisällä niin riski kysynnän kasvuun ja kustannusten nousuun on merkittävä, sanoo FCG Flowmedikin kehitys- ja viestintäjohtaja Michael Rossing.

eChat -palvelu, joka otetaan käyttöön 13.1.2020, mahdollistaa tulevaisuudessa myös todellisen käytännön sote-integraation linkittämällä sosiaalipalvelut ja terveydenhuollon palvelut kiinteästi toisiinsa.

  • On kaikkien etu, että esim perhekeskuksen palveluohjauksesta voidaan olla joustavasti yhteydessä terveydenhuollon palveluihin ja toisaalta esim kuntoutusosaston asiakkaat hyötyvät saman katon alla olevista sosiaalityön palveluista. Tämä helpottaa kaikkien arkea ja sujuvoittaa palvelujen virtausta. eChattia hyödyntämällä ammattilaiset löytävät toisensa tarvittaessa ja voivat yhdellä kertaa ratkaista useamman haasteen sen sijaan, että asiakasta pallotellaan pisteestä toiseen, korostaa sosiaalityön johtaja Kati Aikio.

Hyvinvointikeskus Sopukka tarjoaa asiakkailleen mm. kiireetöntä vastaanottotoimintaa, suun terveydenhuollon palveluita sekä perheiden sosiaali- ja terveyspalveluita. Lisätietoja palveluista: www.sodankyla.fi  

Päivitetty: 7.11.2018 22:05

 Ajankohtaista