Kunnanhallitus hyväksyi Sakatin aiesopimuksen – Kitisen kevyenliikenteen sillan suunnitelmat pysäytettiin
Sodankylän kunnanhallitus kokoontui valtuustokauden 2025–2029 ensimmäiseen kokoukseensa maanantaina 16. kesäkuuta.

Maanantaina 16. kesäkuuta kokoontuneen kunnanhallituksen keskeisimpinä asioina käsiteltiin kaivosyhtiö AA Sakatti Mining Oy:n kanssa tehtävää aiesopimusta sekä Kitisen kevyenliikenteen siltaa. Kokouksen asialista on julkaistu täällä.
Aiesopimus AA Sakatti Mining Oy:n kanssa hyväksyttiin yksimielisesti
Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti Sodankylän kunnan ja AA Sakatti Mining Oy:n (Anglo Americanin Sakatin kaivoshanke) välisen aiesopimuksen. Aiesopimus määrittelee kunnan ja kaivosyhtiön välistä yhteistyötä kaivoksen elinkaaren aikana. Sopimus ei sido osapuolia oikeudellisesti, vaan luo puitteet rakentavalle vuoropuhelulle ja yhteistyölle.
– Aiesopimus perustuu valtuuston päätökseen siitä, että kunta pyrkii kaivosyhtiöiden kanssa sopimukselliseen yhteistyöhön. Sopimuksen tavoitteena on määritellä kunnan ja Sakatin välisen yhteistyön pääperiaatteet sekä edistää yhteistyötä Sakatin kaivoksen elinkaaren aikana, mukaan lukien suunnittelu, toteutus ja sulkeminen, kertoo kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.
Lisäksi tavoitteena on luoda Sakatin kaivoshankkeen ja Sodankylän välinen yhteistyömalli kaivoksen elinkaaren ajalle. Mikäli hanke etenee rakentamis- ja tuotantovaiheisiin, kunnan ja kaivosyhtiön tavoitteena on yhteistyömallin pohjalta laatia myöhemmin yksityiskohtaisempia yhteistyö- ja kehittämissopimuksia. Osapuolet sitoutuvat yhdessä tarkastelemaan, kuinka kuntastrategian mukaisia tavoitteita voidaan edistää. Tällaisia hankkeita ovat esimerkiksi asuminen, koulutus, kaivosklusterin kehittäminen sekä Aurora-tiedekeskus.
Aiesopimus viedään valtuustolle tiedoksi.
– Aiesopimus on merkittävä avaus kunnan ja kaivosyhtiön välisessä sopimuksellisessa yhteistyössä. Tietääkseni Suomessa kunta ja kaivosyhtiö eivät aiemmin ole vastaavia tehneet. On ilo havaita, että AA Sakatti Mining Oy on valmis kehittämään kuntaa, Rantapelkonen toteaa.
Rantapelkosen mukaan aiesopimus on kannanotto yhteistyön ja vuoropuhelun mallista, mutta se ei itsessään tarkoita kaivoshankkeen hyväksymistä.
Esitys Kitisen kevyenliikenteen sillasta hylättiin
Kunnanhallitus hylkäsi äänin 3–3, 1 tyhjä kunnanjohtaja Jari Rantapelkosen esityksen, jossa kunnanhallituksen esitettiin hyväksyvän Kitisen kevyenliikenteen sillan hankehakemuksen ja hankkeen aloittamisen, mikäli kunnanvaltuusto varaa talousarviossa 2026 hankkeelle kunnan omarahoitusosuuden ja rahoittajalta saadaan myönteinen rahoituspäätös. Esitystä kannattivat Tuula Annala (kok.), Jari Hyvönen (kok.) ja Jukka Lokka (Kuntalaiset). Vastaan äänestivät kunnanhallituksen puheenjohtaja Mari-Anne Penttinen (kesk.), Tapio Lintula (ps.) ja Veikko Virtanen (kesk.). Tyhjää äänesti Riitta Hokkanen (vas.). Tasatilanteessa puheenjohtajan ääni ratkaisi.
Silta voitti vuonna 2023 Sodankylän kunnan järjestämän Osallistuvan budjetoinnin kuntalaisäänestyksen ylivoimaisesti. Tuolloin se sai 423 ääntä 736 äänestä. Lisää äänestyksestä voit lukea täällä.
Kuntalaisten lisäksi siltasuunnitelmaa ovat kannattaneet muun muassa Sodankylän yrittäjät. Hankkeen valmistelun aikana on toteutettu yritysvaikutusten selvitys, jonka mukaan silta parantaisi 32 pienen tai keskisuuren yrityksen saavutettavuutta. Sodankylän yrittäjät ry on vuoden 2024 aikana esittänyt kunnalle kannanoton kevyenliikenteen sillan tarpeellisuudesta.
Kitisen kevyenliikenteen sillan rakentamisen osalta on toteutettu tarveselvitys ja yleissuunnittelu, jotka valmistuivat vuonna 2024. Tarveselvityksen saavutettavuusanalyysi osoittaa, että uusi silta lyhentäisi jalankulku- ja pyöräilymatkoja sekä tukisi paikallisten pienten ja keskisuurten yritysten sekä matkailupalveluiden saavutettavuutta, lisäisi kävelyä ja pyöräilyä autoilun sijasta sekä edistäisi koulumatkojen lyhentymistä ja turvallisuutta talvisin epävarman jäätilanteen vuoksi. Silta tekisi myös Sodankylän keskustassa virtaavaa jokea näkyväksi.
Hankkeen kustannusarvio on 3,6 miljoonaa euroa, josta Sodankylän kunnan omarahoitusosuus on 1,8 miljoonaa euroa. Hankkeesta on jätetty Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle hankehakemus, jossa ELY rahoittaisi noin 1,8 miljoonalla eurolla kevyenliikenteen siltaa.
– Valtuusto päätti, että kunta selvittää ulkopuolisen rahoituksen mahdollisuudet ja siinä onnistuimme eli ELY todennäköisesti rahoittaisi Kitisen kevyenliikenteen siltaa 50-prosenttisesti. Päätös olisi ELYssä tehty kunnanhallituksen myönteisen päätöksen jälkeen. Sen jälkeen asia olisi viety valtuuston päätettäväksi, kertoo kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen.
Kunnanhallituksen puheenjohtaja Mari-Anne Penttisen mukaan päätöksessä painavimpana asiana nähtiin investointien laittaminen tärkeysjärjestykseen.
– Hanke on saanut kannatusta Osallistuvan budjetoinnin kautta, ja sitä on pyöritetty päätöksenteossa kunnanhallituksessa talvella, mutta se on kerännyt kuntalaisilta myös vastustusta. Asia sai liian isot mittasuhteet. Hanke on 20–30 vuotta vanha eikä se ole yksiselitteinen. Nyt olisi tärkeintä saada kulttuuritalohanke maaliin, Penttinen toteaa.
Penttisen mukaan kunnanhallitus ei jättänyt kevyenliikenteen siltaa valtuuston päätettäväksi vuoden 2026 talousarviossa, koska asia sai kunnanhallituksessa niin kovan vastustuksen.
Kiinnostuitko? Kysy lisää!
Jari Rantapelkonen
kunnanjohtaja
jari.rantapelkonen@sodankyla.fi
p. 040 615 9880