Takaisin
 22.4.2020
uutiskuva

Vaihtovuosi Sodankylässä vaikuttajayhteistyö on ollut katsojamenestys, perhe jää Lappiin asumaan

Sodankylän kunnan ja tubettaja Inari Fernándezin yhteistyössä tuottama somerealitysarja, Vaihtovuosi Sodankylässä on ollut katsojamenestys.

Helsinkiläisperheen muutosta Lappiin ja uudenlaisesta elämästä siellä kertovan sarjan arvioitiin keräävän koko vaihtovuoden aikana 8 miljoonaa katsomiskertaa, mutta sarjan kaikkia sisältöjä on katsottu jo yhdeksässä kuukaudessa Instagramista ja YouTubesta yli 37,4 miljoonaa kertaa sekä kommentoitu, jaettu ja tykätty yli 1,1 miljoonaa kertaa. Sarjaa seuraa kuukausittain 100 000 ihmistä ympäri Suomen.

Uusimmalla videolla perhe paljastaa jäävänsä Sodankylään asumaan myös tulevaisuudessa.

 “Vuosi on ollut yksinkertaisesti aivan liian lyhyt aika kokea kaikki Lapin ihmeet. Yksikään päivä ei ole ollut täällä samanlainen, “ Fernández kuvailee.  

Sodankylän kunta lähti mukaan somerealitysarjan yhteistyökumppaniksi markkinoidakseen kuntaa matkailu- ja asuinkohteena. Vaikuttajamarkkinointiyhteistyö on ollut koko Suomen mittakaavassa ennennäkemättömän laaja ja intensiivinen kokeilu.

Fernández tuottaa viikoittain Äidin Puheenvuoron YouTube-kanavalleen videon heidän vaihtovuodestaan ja kertoo lähes päivittäin elämästään Sodankylässä Instagram-tilillään. Sisältöjä voi seurata tunnisteella #vaihtovuosisodankylässä.

Vuoden kestävän vaikuttajamarkkinointiyhteistyön hinta on ollut Sodankylän kunnalle 30 000 euroa. Kunnan viestinnän asiantuntija, henkilöstöpäällikkö Minna Seppälä kertoo sarjan nostaneen kiinnostusta kuntaa kohtaan jo kuluvan vuoden aikana.

Esimerkiksi asuntokyselyt ovat lisääntyneet ja kiinnostus on näkynyt myös rekrytoinneissa”, hän kommentoi. 

Olen saanut useita someviestejä, kuinka ihmiset ovat inspiroituneet unelmoimaan Lappiin muutosta sarjamme myötä ja muutama on jopa kertonut jo muuttaneensa tänne Sodankylään tai etsivänsä parhaillaan asuntoa perheelleen täältä, “ Fernández kertoo.

Lopullisia katsojalukuja ja mielipidekyselyjä päästään mittaamaan heinäkuun lopussa, jolloin vaihtovuosi Sodankylässä -sarja päättyy. Vaikutukset muuttajiin ja matkustajiin nähdään vasta pidemmällä aikavälillä.

Sarjassa ovat kaupallisina vuosikummpaneina mukana myös suomalainen lastenvaatemerkki Reima sekä Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK. Vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsinki vastaa sarjan kaupallisista kumppanuuksista.

Äidin Puheenvuoron uusin video:

 
Päivitetty: 7.11.2018 22:05

 Ajankohtaista