Usein kysytyt kysymykset / Koronarokotukset Sodankylässä

Kokoamme alle usein kysyttyjä kysymyksiä koronarokottamiseen liittyen:
 
Miksi 70-80 –vuotiaan riskiryhmäläiset eivät saa rokotusaikoja samaan aikaan kuin yli 80-vuotiaat ja alle 70-vuotiaan riskiryhmäläiset?
 Rokotusjärjestykseen vaikuttaa valtakunnallinen rokotejärjestys, sekä eri rokotemerkkien saatavuus. Eri merkkiset rokotteet soveltuvat eri ikäisille kohderyhmille, ja alle 70-vuotiaille soveltuu eri rokote kuin yli 70 -vuotiaille. Eri ikäisten ja eri riskiryhmään kuuluvien rokotukset etenevät siis eri tahtiin, ja rokotusvuoroista tiedotetaan, kun Sodankylään saadaan uusia rokote-eriä.

Koska aloitetaan tehosterokotteiden antaminen?
Rokotettava saa tehosterokotukselle ajan ensimmäisen rokotteen yhteydessä. Ensimmäisen ja toisen rokotuksen annosväli on 12 viikkoa, ja näin tehosterokotuksetkin on suunniteltu.

Mistä voi kysyä onko riskiryhmäläinen?
Kunta tiedottaa erikseen rokotusvuorossa olevat ryhmät, ja ketä esim. rokotusvuorossa olevaan riskiryhmään kuuluu. Kannattaa seurata kunnan tiedottamista kunnan kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä.

Mistä aika koronarokotukseen varataan?
Ajan koronarokotukseen voi varata puhelimitse ilmoitettuina ajankohtina numerosta 020 692 884.
Ajanvaraus toimii arkisin klo 8-14. Ajanvarauksessa on käytössä takaisinsoittopalvelu.
Huom: Rokoteajanvaraukseen ei tule soittaa, mikäli ei kuulu rokotusvuorossa olevaan ikä- tai riskiryhmään.

Milloin rokotetaan riskiryhmäläisten omaiset?
Muut perheenjäsenet ja läheiset rokotetaan normaalin rokotusjärjestyksen mukaisesti. Kannattaa seurata kunnan tiedottamista kunnan kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja lehdistössä.

 

Miksi rokotusajanvarauksella ei ole omaa numeroa? Nyt linjat ruuhkautuvat myös niille, jotka soittavat muissa asioissa.
Ajanvaraus-numeroon soittaessa asiakkaan tulisi valita vaihtoehdoista numero neljä: koronarokotukset. Tällöin ei ruuhkauta muita puhelinlinjoja. Ruuhkautumista pyritään estämään takaisinsoittopalvelulla eli yksikään puhelu ei jää huomiotta.

Kunnassa valmistellaan sähköisen rokotusajanvarauksen käyttöönottoa. Tavoitteena on saada sähköinen ajanvaraus käyttöön loppukevään aikana. Järjestelmän käyttöönotosta tiedotetaan erikseen.

Onko pelkoa, että joku ikäihminen jää ilman rokotetta, koska ei pääse asioimaan suoraan puhelimessa työntekijän kanssa? Voidaanko tätä jotenkin seurata?
Eri ikäryhmien rokottamista pystytään seuraamaan niiden asiakkaiden/potilaiden osalta, joilla on hoitosuhde perusterveydenhuollon yksikköön. Lisäksi koronarokotusten määrää seurataan suhteessa Sodankylän väestömäärään. Seurannalla ja aktiivisella tiedottamisella pyritään varmistamaan, ettei kukaan jää vaille tarjottavaa koronarokotusta.

Kunta toivoo, että kuntalaiset jakavat tietoa koronarokotuksista ja varmistavat, että omat läheiset huomaavat varata ajan rokotukseen, kun rokotusvuoro on ajankohtainen.

Miksi Sopukasta ei voitaisi soittaa suoraan niille potilaille, joiden tiedetään kuuluvan juuri siihen riskiryhmään, joka on rokotusvuorossa? Savukoskella niin kuulemma tehdään.
Myös Sodankylässä on oltu yhteydessä asiakkaisiin ja tarjottu rokotusaikoja. Esimerkiksi yli 80-vuotiaille on soitettu ja tarjottu koronarokotusaikaa, mutta kaikkia ei kuitenkaan pystytä tavoittamaan näin, vaan kuntalaisten kannattaa olla aktiivisia ajanvarauksen suhteen kun oma rokotusvuoro tulee. Kuntalaiset ovat seuranneet tiedotusta vapaista rokotusajoista erittäin hyvin.

Entä jos samalle päivälle pitäisi varata esimerkiksi kontrollikäynti vastaanotolle, mutta takaisinsoittoaika olisikin vasta klo 15.50 ja vastaanotot menevät kohtapuoliin kiinni? Voiko näin tapahtua?
Olisi toivottavaa, että kontrollikäynnit varattaisiin hyvissä ajoin ennen suunniteltua vastaanottoa. Vastaanottoaikoja on harvoin vapaana samalle päivälle. Ennakointi on siis tärkeää.

Päivitetty: 2.3.2021 15:32

 Ajankohtaista

Tiedostot

No content found